+45 40 80 70 40

support@infowise.dk



Cloudmiljø: fordele og ulemper

Cloudmiljø: fordele og ulemper

Et cloudmiljø har mange funktioner, og man skal holde tungen lige i munden, når man vælger, hvilket cloudmiljø man vil have. Spørgsmålet er om fordelene opvejer ulemperne?

FORDELE

Høj tilgængelighed

Hvis du vælger et cloudmiljø, er du sikret en høj tilgængelighed, samt stor redundans. Dine data bliver nemlig spredt over adskillige datacentre. Microsoft kan tilbyde en serviceniveauaftale på 99,95% (ca. 4,5 times nedetid pr. år), hvilket man sjældent finder ved en lokal serverudbyder.

Fokus på sikkerhed

Med et stigende antal sikkerhedstrusler, er det vigtigt at selve fundamentet er så sikkert som muligt, og det er næsten en garanti med et cloudmiljø.

Microsoft Azure er en af de løsninger med flest compliance-certificeringer. Det betyder, at du ved hjælp af Azure får en lang række brugervenlige tjenester, blandt andet to-faktor godkendelse og enkeltlogon (SSO).

Skalerbarhed

En af kendetegnene ved et cloudmiljø er skalerbarheden. Traditionelt ville en skalering af computerkraften betyde et større indkøb af hardware. Hvis din virksomhed for eksempel kun har brug for ekstra computerkræft periodisk, er det muligt at skrue ned for hardwaren, når der ikke længere er et behov.

Omkostningseffektiv

Når man vælger en hosting-udbyder, er det vigtigt at kigge på budgettet. Med et cloudmiljø, er det muligt løbende at justere for computerkraften. På den måde betaler du kun for dit behov. Dette er fordelagtigt for små og mellemstore virksomheder, som ikke har lyst til at investere i en lokal løsning.

ULEMPER

Det kræver vilje og ekspertise

Det er vigtigt at alliere sig med IT-eksperter, som har forstand på, hvordan man får hele systemet til at køre gnidningsfrit. En typisk fejl er, at man ikke forstår at udnytte sit cloudmiljø, så man får mest for sine penge.

Hvis et cloudmiljø ikke er opsat korrekt, kan man i visse tilfælde ende med at betale mere end hvis man brugte en traditionel on-premise-løsning.

Det kræver administration

Som med alt andet, kræver et cloudmiljø en del administration – især i opstartsfasen.

Man kan enten vælge et cloudmiljø som f.eks. Office 365 og E-conomic, hvor al opsætning og sikkerhed håndteres af udbyderen, eller Microsoft Azure, hvor der er mere frihed – men større ansvar i forhold til at administrere systemet korrekt.

Alle cloudbaserede løsninger, kræver, at data flyttes på en forsvarlig måde, og samtidig skal der vedligeholdes og overvåges.

Det kræver en god internetforbindelse

Alt efter, hvor mange brugere, der er tilknyttet, så er der brug for en stærk og stabil oppetid før et cloudmiljø virker optimalt.

Fik du også læst:


4 råd til god dataskik

4 råd til god dataskik

Persondataloven har gjort det til en naturlighed, at virksomheder har styr på data og adgangen til dem – og det...

læs mere