4 råd til god dataskik

 In Ikke-kategoriseret

Persondataloven træder i kraft allerede d. 25. maj 2018.

Loven er todelt: teknisk og juridisk.

Det er vigtigt at få styr på dine data – ikke mindst persondata. Det kan dog være svært at komme igang. Vi har derfor udarbejdet en liste, hvor vi hjælper dig i gang – med det tekniske såvel som det juridiske.

1. Lav en persondatapolitik for virksomheden

  • Undersøg hvor der behandles personoplysninger (økonomiafdeling, salgsafdeling, hjemmeside osv.)
  • Beskriv, i almindeligt sprog, hvordan I håndterer disse oplysninger.
  • Har I systemer udenfor virksomheden, så indhent en databehandleraftale.
  • Beskriv rettigheder for kunder og ansatte (indsigt, rettet, sletning osv.)

2. Få styr på it-sikkerheden og beskriv hvad der er gjort

  • Er der backup og er der en plan i tilfælde af problemer?
  • Hvem har rettighed til at se persondata?
  • Stram op på brugernavn og password – brug 2-faktor login hvor det er muligt.
  • Sørg for at alle har antivirus og at alle bliver opdateret.
  • Fjern personhenførbare data fra brugernes enheder.

3. Få ledelsen med og udpeg en sikkerhedsansvarlig

4. Simpel erklæring om tavshedspligt

Brug eventuelt en simpel erklæring om tavshedspligt og fortrolighed overfor medarbejdere og konsulenter, som har adgang til personhenførbare data eller vitale data. Det skærper opmærksomheden og gør barrieren højere for misbrug. Husk på, at det oftest er interne medarbejdere, der bevidst eller ubevidst er skyld i sikkerhedsbrist.

 

Har du spørgsmål? Eller ønsker du en gennemgang af din persondatapolitik? Vi byder gerne på en kop kaffe.

 

Kontakt os

  • Gert Christiansen
    Gert Christiansen Løsningsarkitekt, Partner

Bliv ringet op

Seneste indlæg