+45 40 80 70 40

support@infowise.dk



Nedbrud: Hvor længe kan I undvære jeres IT-infrastruktur?

Nedbrud: Hvor længe kan I undvære jeres IT-infrastruktur?

Ifølge en ny undersøgelse fra Epinion, har hver fjerde danske mindre eller mellemstore virksomhed været udsat for hackerangreb – og en tredjedel har endda ingen plan i tilfælde af nedbrud af IT-infrastruktur.

Alle virksomheder bør stille sig selv spørgsmålet: hvor længe kan vi undvære adgang til vores IT-systemer?

Overvej, hvor mange ressourcer, der går til spilde, hvis arbejdet står stille i bare få timer. Prisen afhænger selvfølgelig af virksomheden, men uanset størrelse eller branche, kan et nedbrud medføre store konsekvenser både internt og eksternt.

Nedbrud kan have mange forskellige konsekvenser, men typisk ser man at:

  • Produktiviteten falder
  • Kundetilfredsheden daler (ofte grundet lang responstid)
  • Medarbejdermoralen daler og stressniveauet stiger
  • Potentielle indtægter tabes
  • Potentielle kunder tabes

Hvordan omregner man nedbrud af IT-infrastruktur til kroner-ører?

Det er klart, at økonomiske udgifter ved nedbrud varierer fra virksomhed til virksomhed. Man kan opstille et simpelt regnestykke for at beregne den umiddelbare omkostning:

 

  1. Find først ud af den gennemsnitlige timeløn for de medarbejdere, der påvirkes af nedbrud. Man behøver blot et estimat.
  2. Beregn indvirkningen på produktiviteten, altså et procenttal for, hvor stor indflydelse nedbruddet har for ydeevnen internt. Stillinger som typisk udelukkende arbejder digitalt (f.eks. regnskabsmedarbejdere), er indvirkningen 100%. Dog vil man typisk sige, at de fleste højere stillinger ligger omkring 30-50%.
  3. Beregn omkostningen for nedbrud: Omkostning = (antal påvirkede medarbejdere) * (gennemsnitlige timeløn) * (indvirkning på produktivitet)

     

    Ud fra resultatet kan man hurtigt regne ud om man kan retfærdiggøre nye investeringer i at styrke IT-infrastrukturen.

    Man skal dog være opmærksom på, at nedbrud også har mange indirekte omkostninger, f.eks. interne ressourcer (spildt arbejde), overarbejde, ekstern bistand, recovery, skadet omdømme osv.

    En stærk og sikker IT-infrastruktur kræver arbejde og det kan virke dyrt i øjeblikket, men på længere sigt kan det spare en virksomhed for værdifulde ressourcer. Ligeledes er det essentielt, at virksomheden har en plan for hvordan den skal agere i tilfælde af at uheldet rammer.

    Fik du også læst: