+45 40 80 70 40

support@infowise.dk



Krypterede mails: Det kommer an på modtageren

Krypterede mails: Det kommer an på modtageren

Der er forskel på, om du vil sende krypterede mails til virksomheder, private eller det offentlige. Vi har lavet et overblik over de tre typer mailkryptering.

De fleste mails vi sender og modtager indeholder ikke følsomme eller fortrolige oplysninger, men dem, der gør, skal beskyttes. Siden d. 1. januar 2019 har det været et krav fra Datatilsynets side, at alle virksomheder (både private og offentlige) skal sikre deres data via kryptering.

Når en mail krypteres, skjules teksten for udefrakommende parter. Derved er det kun modtageren med den private nøgle, der kan læse indholdet. Mailkryptering fungerer altså som et slags filter, der skærmer uvedkommende fra følsomme data.

Du kan også læse hele Datatilsynets skærpet praksis ift. krypterer e-mail her.

Tre typer mailkryptering

#1: Virk.dk’s “Digital Post” funktion

“Digital Post” er til dig, der kun har behov for at sende sikre mails til offentlige myndigheder.

Med den digitale postkasse kan du:

  • Få adgang til krypteret kommunikation med det offentlige
  • Få overblik over al digital kommunikation med det offentlige
  • Sende post automatisk via e-boks Erhverv

Din virksomhed får automatisk tildelt en digital postkasse, som skal konfigureres på Virk.dk. 

#2: NemID’s ”Sikker e-mail” funktion

“Sikker e-mail” bruges altid til det offentlige, og kan bruges på to måder – til signatur og kryptering:

  • Signering er en slags underskrift, du kan anvende, så modtager er sikker på, at mailen kommer fra dig. I princippet er det ikke en sikker mail, da e-mailen stadig kan læses af alle.
  • Kryptering forhindrer derimod, at andre end selve modtager kan læse mailen. Du kan vælge at kombinere de to for at være på den sikre side.

BEMÆRK! For at anvende NemID’s ”Sikker e-mail” funktion skal du installere et gratis program på din computer. Guide til installation og opsætning af NemID ‘Sikker-e-mail’ funktionen.

#3: Office 365 Mail Encryption (bedre kendt som OME)

Som vi tidligere har beskrevet, bruges Office 365 Mail Encryption (OME) til at sende krypterede mails til andre modtagere end det offentlige.

OME konfigureres på virksomhedens Office 365 konto, og kan aktiveres på to måder:

  1. Ved at vælge ”Kryptér” under ”Indstillinger” i din Outlook-mail.
  2. Ved at skrive f.eks. ”Krypter mail” i emnefeltet i din mail (dette konfigureres på virksomhedens O365-konto).

BEMÆRK! OME kræver tilkøb ved Business Premium (tilkøbet hedder Azure Information Protection). Hvis man har en Enterprise-løsning (E3 eller E5) er OME dog inkluderet.

Der findes også Enterprise-løsninger, som gør det muligt at at sende til krypterede mails til alle slags modtagere.

Fik du også læst: