Rådgivning og løsningsdesign

Workshop hos Infowise – Cloud og Office 365

Kom til workshop hos Infowise

Infowise tilbyder gratis workshop med brunch i vores smukke lokaler på Hollufgaard.

Brug nogle få timer i godt selskab med andre virksomheder og få serveret kvalificeret input omkring Microsoft Cloud. Vi giver dig et overblik over funktioner og muligheder, og vi vil demonstrere, hvordan de bruges i praksis. Der er begrænsede pladser, så meld hurtigt tilbage på nedenstående mail. Det er først til mølle princippet. Workshop henvender sig primært til beslutningstagere og it-ansvarlige i virksomheden.

Cloud workshop afholdes torsdag den 14. december fra 8.30 til 11.30.

Vi glæder os til at se dig. Du vil helt sikkert få et godt overblik, ny viden og inspiration… og ikke mindst en god brunch i godt selskab og hyggelige omgivelser.

Hvis du ønsker at tilmelde dig, bedes du sende en mail til Bjarne på bsb@infowise.dk – herefter sender vi en bekræftelse, og yderligere information.

Spændende nyheder i Microsoft Office 365

O365freeTrail

Nu begynder Office 365 at tage form og skabe ekstra værdi for virksomheder

Her beskrives kort 2 nye spændende muligheder.

Direkte login på Windows 10 med din Office 365 konto

Det er nu muligt at logge direkte på Windows 10 med din Office 365 konto.

Ikke til en server som står i virksomheden, og ikke lokalt på maskinen. Herved behøver man ikke en lokal server, men beholder alligevel kontrollen over den laptop og den bruger, der logger ind.

Når du logger direkte ind på Office 365 fra din arbejdsstation, er du sikkerheds-godkendt til at få adgang til alle Office 365 tjenester: Office, Sharepoint, Mail, Onedrive, Skype osv. – og derfor skal du ikke logge ind igen, og det er både en lettelse og en tidsbesparelse.

Nyt og mere brugervenlig interface til Sharepoint i Office 365.

Mange virksomheder har ikke taget springet til at benytte Office 365 Sharepoint i stedet for den traditionelle fil-server, og “hånden på hjertet”, det har været forståeligt!

Sharepoint har et meget primitivt og kedeligt bruger-interface uden de mest basale funktioner, som man er vant til fra Windows. Så basale funktioner, som at kopiere, flytte eller omdøbe dokumenter, var meget besværligt.

Det bliver der nu heldigvis rettet op på af Microsoft. Det nye interface er ude i test, og det ser meget lovende ud. Det giver umiddelbart de funktioner, vi har savnet, og som vi kender fra den almindelige stifinder og ikke mindst fra Microsoft’s egen OneDrive og fra Google Drev.

Konklusion

Ovenstående to “nye” funktioner betyder, at virksomheder nu for alvor skal overveje at gå fuldt ind i Office 365 verdenen.

Ønsker man at gå denne vej, gælder det om at få lagt en plan for flytning af dokumenter fra den gamle filserver til Sharepoint. Det er vigtigt at pointere, at Sharepoint rummer mange flere muligheder end blot dokument-opbevaring, og disse muligheder kan virksomhederne med fordel begynde at udnytte, for at kunne optimere arbejdsgangene i virksomheden.

Kontakt Gert Christiansen på 40807035 eller på gc@infowise.dk, hvis du ønsker at drøfte mulighederne med Office 365 i din virksomhed.

Få udarbejdet et sæt it-sikkerhedsregler for virksomheden.

Business document on background of employees planning work at meeting

Foto: Colourbox

Infowise hjælper med at udarbejde et sæt it-sikkerhedsregler for virksomheden.

Det er vigtigt at udarbejde it-sikkerhedsregler, for at undgå virus og andre udefrakommende trusler. Her kan Infowise være behjælpelig.

CryptoLocker-malware, som krypterer virksomhedens dokumenter, trækker sine spor i it-landskabet. Det betyder, at mange virksomheder har fået øjnene op for, at it-sikkerheden skal tages alvorligt.

Når Infowise hjælper virksomheder, tager vi udgangspunkt i en gennemarbejdet skabelon, som vi tilpasser virksomhedens krav og ønsker. Processen med at tilpasse dokumentet sikrer, at virksomheden får taget stilling til vigtige spørgsmål indenfor området, så ingen medarbejdere eller samarbejdspartnere er i tvivl om, hvad der er tilladt, og hvad der ikke er tilladt!

Det overordnede mål for it-sikkerhed er at beskytte de værdier, som virksomheden igennem mange år har opbygget. Der skal skabes sikre og stabile it-systemer, men det skal gøres på en sådan måde, at medarbejderne samtidig kan fungere optimalt i deres daglige arbejde.

Et sæt it-sikkerhedsregler for virksomheden skal være med til:

  • at sikre, at de it-systemer virksomheden anvender, fungerer og betjenes i overensstemmelse med gældende regelsæt.
  • at sikre, at data alene vedligeholdes af de hertil godkendte brugere ved hjælp af godkendte systemer.
  • at sikre, at systemer, data og kopier af disse opbevares sikkert og uden ændringer eller fejl, indtil de anvendes til de planlagte og godkendte formål.
  • at sikre, at ændringer i it-systemerne dokumenteres, og at dokumentation opbevares forsvarligt.
  • at sikre et tilstrækkeligt beredskab ved driftsafbrydelser, uheld og lignende situationer.
  • at sikre en tilstrækkelig sikkerhed mod omverdenen, dvs. mod uautoriserede personer, der forsøger at opnå elektronisk eller fysisk adgang til virksomhedens it-systemer eller data.
  • at skabe bevidsthed hos alle medarbejdere i virksomheden om de kontrolforanstaltninger, der er gældende.

Et sæt it-sikkerhedsregler der kommunikeres effektivt ud i en organisationen sikrer, at medarbejderne er opmærksomme på de it-risici de møder i dagligdagen, både på arbejdspladsen og privat.

Arbejdet kan senere udvides til også at omfatte sikkerheds-politik, beredskabs-strategi og beredskabs-planer.

Kontakt Kenneth Rossau eller Gert Christiansen på 40807040 eller via mail til info@infowise.dk, hvis du vil drøfte it-sikkerhed.

Infowise gav 60 virksomheder seminar i it-sikkerhed

Foredrag omkring it-sikkerhed

I forbindelse med at Jyske Bank og Willis afholdt sikkerhedsseminar i Aarhus og Silkeborg var Infowise inviteret med som ekspert på området. Her holdt Gert Christiansen indlæg om it-sikkerhed for ca. 60 virksomheder.

En enkelt medarbejder i virksomheden kommer til at klikke på en forkert fil. Og få sekunder efter bryder virksomhedens it-system sammen. En lille fejl, som har store konsekvenser for en virksomhed. Fejl, som kan minimeres eller helt undgås ved proaktivt at forholde sig til it-sikkerhed. Og it-sikkerhed var, hvad løsningsarkitekt hos Infowise Gert Christiansen holdt indlæg om i forbindelse med Jyske Bank og Willis’ sikkerhedsseminar i Silkeborg i november og i Aarhus i december 2015.

Ifølge Gert Christiansen handler it-sikkerhed for virksomheden først og fremmest om erkendelsen af, at Cyberkriminalitet kan forekomme og er en reel trussel.

”Mange firmaer overser it-sikkerheden. Men det betaler sig i sidste ende at tage fat, og for de fleste virksomheder er det relativt få timer, som rent faktisk skal investeres for at højne it-sikkerhedsniveauet væsentligt,” fortæller Gert Christiansen.

På sikkerhedsseminariet fik de 60 deltagende virksomheder et indblik i, hvor slemt det kan gå, hvis Cyberkriminaliteten banker på, og virksomheden ikke er forberedt.

”Så kan man ende med virkelig at stå i en dårlig situation. Det kan koste virksomheden dyrt, hvis man for eksempel ikke har styr på sin backup eller bliver frarøvet vigtig og fortrolig information.”, fortæller Gert Christiansen.

Men udover at finde ud af, hvor galt det kan gå, fik virksomhederne også råd til, hvad de kan gøre for at forebygge hacker-angreb, virus og anden form for cyberkriminalitet. Samt hvorledes virksomheden forbereder sig til, at det faktisk sker.

Ifølge Gert Christiansen handler det om at have en strategi for, hvad man skal gøre, hvis virksomheden bliver angrebet. For hvis uheldet er ude mindskes konsekvenserne væsentligt, hvis virksomheden er forberedt.

”Når vi i Infowise skal udarbejde en it-sikkerhedsstrategi for en virksomhed, handler det først og fremmest om at finde ud af, på hvilke områder virksomheden er mest sårbar. Og ud fra dette kan der udarbejdes en strategi/politik for virksomheden.”, forklarer Gert Christiansen.

“Infowise rådgiver både på strategisk og praktisk niveau omkring it-sikkerhed”

Det vigtigste for Infowise og Gert Christiansen i forhold til rådgivning om it-sikkerhed er den unikke dialog med virksomheden. ”Hver enkelt virksomhed vil have et forskelligt behov og prioritere forskelligt, når det kommer til it-sikkerhed. Men først og fremmest er det vigtigste, at alle virksomheder forbereder sig på, at Cyberkriminalitet sker. For det sker! Og ikke kun i nabovirksomheden,” slutter Gert Christiansen.

Kontakt Gert Christiansen på gc@infowise.dk eller på 40807035, hvis du vil drøfte it-sikkerhed.

Infowise assisterer fynsk elforsyning med udbud af elektriske målere

FFV billede2

FFV El A/S i Faaborg fik fjernaflæste målere med hjælp fra Infowise

Da FFV El A/S skulle have nye fjernaflæste elmålere, var Infowise med som forlænget arm og rådgiver i forbindelse med udbudsmaterialet.

FFV EL giver lys i lofterne og strøm i stikkontakterne hos ca. 14.500 husstande i den sydlige del af Faaborg-Midtfyn Kommune samt dele af Assens og Svendborg Kommune.

I august sidste år besluttede FFV EL sig for, at der skulle installeres 14.500 nye elektroniske fjernaflæste elmålere. Derfor skulle FFV EL have udfærdiget et udbudsmateriale og indhente tilbud fra fem leverandører, som skulle komme med deres bud på en komplet levering, montering, implementering og service af de godt 14.500 elektroniske fjernaflæste målere.

Krav til it, hardware og målere
Hovedkravet fra FFV EL var, at leverandøren skulle tage sig af hele processen. Det indebar bookning af aftale med de mange forbrugere, som skulle have de nye målere installeret, selve installationen, og en eventuelt bortskaffelse af eksisterende udstyr.

En anden ting som FFV EL efterspurgte, var et komplet it-system for data-opsamling og dataoverførsel til den fælles datahub, herunder komplet indkøring og dataudveksling imellem datahub hos Energinet.dk og i det internt afregningssystem hos FFV EL. Et andet krav var også en levering af hardware og SW, så FFV EL efterfølgende selv kunne fejlrette, indkøre og installere nye målere og kommunikationsnetværk.

De krav, som blev stillet til de nye målere, tog udgangspunkt i de standarder, som branchen og myndighederne stiller. Både nationale og internationale krav, herunder krav fra EU.

Læs om hele forløbet og hvorfor, projektet blev en succes i denne Case-story.

Infowise hosting

Når du vælger hosting hos Infowise, får du det bedste fra 2 verdener!

Du får Infowise – den lokale leverandør med den gode og personlige service, som kender dit it-behov, og som med sine kompetencer og erfaring, kan designe lige netop den løsning, der passer til dit behov, både hvad angår pris og funktionalitet. En leverandør som ikke kun håndterer hosting, men også det lokale it.

Du får Microsoft – den store globale leverandør med den store muskel, hvis systemer er altdominerende i erhvervslivet. Det gælder også deres hosting ydelser, som er i rivende udvikling. Med Office 365 og Azure har de lagt afstand til konkurrenter og tilbyder funktionalitet, priser og sikkerhed i en klasse for sig. Det betyder, at mindre og mellemstore danske virksomheder får adgang til funktionalitet og fleksibilitet, som førhen kun var forbeholdt store virksomheder.

AzurO365

En hosting løsning fra Infowise er baseret på en kombination af Microsoft Office 365 og Azure.

Office 365 indeholder de kendte Office programmer fra Microsoft, Exchange mailsystem samt en del flere ydelser, så som Skype, Sharepoint, OneDrive med flere. Azure er en platform som benyttes til at etablere servere og tjenester. Et eksempel kunne være en server til virksomhedens økonomisystem (ERP-system), en terminalserver, en filserver osv. Et eksempel på en relevant tjeneste kunne være ekstra sikkerhed via SMS kode, backup, Disaster Recovery, redundant site, RemoteApp, fjernadgang osv. Der er rigtig mange tjenester, og der kommer hele tiden nye til.

Læs mere om hvorfor Infowise hosting rummer store fordele for din virksomhed her.

Provas fik bedre overblik og konkrete Quick Wins

Banner til Provas Casestory

Bedre overblik og konkrete Quick Wins hos Forsyningsvirksomheden Provas

Forsyningsvirksomheden Provas har siden 2010 sørget for, at borgerne i Haderslev Kommune har rent vand i hanerne, skyl i toilettet og styr på affaldet. Nu har Provas også sørget for, at der er tjek på data med hjælp og sparring fra Infowise. Samarbejdet har skabt et godt overblik over den nuværende it-situation og givet Provas konkrete værktøjer at arbejde videre med.

OIO-reolen og workshops som værktøjer

OIO reol

(Grafik: DDV – Det Digitale Vandselskab)

I samarbejdet er der blevet taget udgangspunkt i den vejledning og de begreber, som anvendes af DDV – Det Digitale Vandselskab. DDV er et projekt under DANVA – Dansk Vand- og Spildevandsforening. OIO står for Offentlig IT Online, og reolen er en rammemodel, der kan bruges til at digitalisere data og opbygge en overskuelig it-arkitektur.

Bedre overblik og tilfredse medarbejdere

Samarbejdet har både gavnet Provas’ data-strategi og medført nogle konkrete muligheder for forbedringer. Der er blevet sat gang i en proces, hvor Provas kan håndtere de forskellige quick wins ét skridt ad gangen, og på den måde tage bedre beslutninger fremadrettet.

Læs hele hele historien om hvordan Provas fik et bedre overblik med hjælp fra Infowise her.

Dofk fik styr på det hele med hjælp fra Infowise og Tele it

dofk-logo

Minimering af kompleksitet og udgifter, tilfredse brugere og den bedst mulige vej fra det gamle til det nye.

Det var de vigtigste fokuspunkter, da brancheorganisationen dofk skulle opgradere dens it-infrastruktur –  Infowise har fungeret som samarbejdspartner gennem hele forløbet.

Der skulle findes den helt rette samarbejdspartner til at opgradere og konsolidere it-området. Det var det vigtigste for dofk – Danmarks organisation for selvstændige frisører og kosmetikere. Derfor faldt valget på Infowise og Tele it. Samarbejdet om dofks it-opgradering har indeholdt mange forskellige elementer: Nyt telefoni-system, nyt server-setup, implementering af fibernetværk. Også Microsoft Office 365 indeholdende mail, OneDrive og nyeste Office har været en del af opgraderingen. Sidst, men ikke mindst er it-sikkerheden blevet oprustet i form af ny central firewall og ny antivirus på alle arbejdsstationer.

Netværkstegning

Et vellykket projekt.

Projektet gik godt, men ikke uden problemstillinger, forklarer Gert Christiansen, der har fungeret som projektleder for samarbejdet. Men takket være grundig forberedelse, et godt samarbejde og teknikere med de rette kompetencer, er alle udfordringer blev løst. Projektet er nu gennemført til alles tilfredshed, og inden for det aftalte budget. Det er gjort i en god ånd og med et oprigtigt ønske fra alle parter om, at projektet skulle være en succes.

Læs om hele forløbet og hvorfor, projektet blev en succes i denne Case-story.

 

Scankab Cables A/S fandt den bedste løsning ved både at forandre og bevare

Scankab

(Foto: Scankab Cables A/S)

Forandring og bevaring var nøgleordene, da virksomheden Scankab Cables A/S fik opgraderet dens it-infrastruktur.

Scankab Cables A/S er en dansk virksomhed, der siden 1992 har leveret kabler og rådgivning om kabler i både ind-og udland. Virksomheden har hovedsæde i Aarup på Fyn og beskæftiger i øjeblikket 35 ansatte.

Virksomheden stod for at skulle opgradere det daværende it-system og kontaktede derfor Infowise. Kravene til det nye system var store – Scankab Cables A/S er inde i en særdeles positiv udvikling, så bøvl med it-systemer er der ikke tid til. Infowise har derfor hjulpet med rådgivning og implementering af en ny it-infrastruktur, der lever op til de store krav. Alle servere er blevet skiftet ud, og der er blevet opgraderet med de nyeste versioner af Windows, SQL og Exchange.

Det gamle system har dog ikke fået lov til at gå på pension endnu. Det er i stedet blevet bevaret, så det kan bruges til nøddrift. En løsning, som Scankab Cables A/S sætter stor pris på – det er vigtigt  for virksomheden stadig at have det gamle system til backup, så der er mulighed for at minimere risikoen for nedetid.

I fællesskab er der fundet frem til en løsning, som begge parter er tilfredse med og kan stå inde for. Vi glæder os til yderligere samarbejde med Scankab Cables A/S i fremtiden.

Læs mere om Scankab Cables A/S her.

1 2