Projektledelse

Infowise assisterer fynsk elforsyning med udbud af elektriske målere

FFV billede2

FFV El A/S i Faaborg fik fjernaflæste målere med hjælp fra Infowise

Da FFV El A/S skulle have nye fjernaflæste elmålere, var Infowise med som forlænget arm og rådgiver i forbindelse med udbudsmaterialet.

FFV EL giver lys i lofterne og strøm i stikkontakterne hos ca. 14.500 husstande i den sydlige del af Faaborg-Midtfyn Kommune samt dele af Assens og Svendborg Kommune.

I august sidste år besluttede FFV EL sig for, at der skulle installeres 14.500 nye elektroniske fjernaflæste elmålere. Derfor skulle FFV EL have udfærdiget et udbudsmateriale og indhente tilbud fra fem leverandører, som skulle komme med deres bud på en komplet levering, montering, implementering og service af de godt 14.500 elektroniske fjernaflæste målere.

Krav til it, hardware og målere
Hovedkravet fra FFV EL var, at leverandøren skulle tage sig af hele processen. Det indebar bookning af aftale med de mange forbrugere, som skulle have de nye målere installeret, selve installationen, og en eventuelt bortskaffelse af eksisterende udstyr.

En anden ting som FFV EL efterspurgte, var et komplet it-system for data-opsamling og dataoverførsel til den fælles datahub, herunder komplet indkøring og dataudveksling imellem datahub hos Energinet.dk og i det internt afregningssystem hos FFV EL. Et andet krav var også en levering af hardware og SW, så FFV EL efterfølgende selv kunne fejlrette, indkøre og installere nye målere og kommunikationsnetværk.

De krav, som blev stillet til de nye målere, tog udgangspunkt i de standarder, som branchen og myndighederne stiller. Både nationale og internationale krav, herunder krav fra EU.

Læs om hele forløbet og hvorfor, projektet blev en succes i denne Case-story.

Provas fik bedre overblik og konkrete Quick Wins

Banner til Provas Casestory

Bedre overblik og konkrete Quick Wins hos Forsyningsvirksomheden Provas

Forsyningsvirksomheden Provas har siden 2010 sørget for, at borgerne i Haderslev Kommune har rent vand i hanerne, skyl i toilettet og styr på affaldet. Nu har Provas også sørget for, at der er tjek på data med hjælp og sparring fra Infowise. Samarbejdet har skabt et godt overblik over den nuværende it-situation og givet Provas konkrete værktøjer at arbejde videre med.

OIO-reolen og workshops som værktøjer

OIO reol

(Grafik: DDV – Det Digitale Vandselskab)

I samarbejdet er der blevet taget udgangspunkt i den vejledning og de begreber, som anvendes af DDV – Det Digitale Vandselskab. DDV er et projekt under DANVA – Dansk Vand- og Spildevandsforening. OIO står for Offentlig IT Online, og reolen er en rammemodel, der kan bruges til at digitalisere data og opbygge en overskuelig it-arkitektur.

Bedre overblik og tilfredse medarbejdere

Samarbejdet har både gavnet Provas’ data-strategi og medført nogle konkrete muligheder for forbedringer. Der er blevet sat gang i en proces, hvor Provas kan håndtere de forskellige quick wins ét skridt ad gangen, og på den måde tage bedre beslutninger fremadrettet.

Læs hele hele historien om hvordan Provas fik et bedre overblik med hjælp fra Infowise her.

Dofk fik styr på det hele med hjælp fra Infowise og Tele it

dofk-logo

Minimering af kompleksitet og udgifter, tilfredse brugere og den bedst mulige vej fra det gamle til det nye.

Det var de vigtigste fokuspunkter, da brancheorganisationen dofk skulle opgradere dens it-infrastruktur –  Infowise har fungeret som samarbejdspartner gennem hele forløbet.

Der skulle findes den helt rette samarbejdspartner til at opgradere og konsolidere it-området. Det var det vigtigste for dofk – Danmarks organisation for selvstændige frisører og kosmetikere. Derfor faldt valget på Infowise og Tele it. Samarbejdet om dofks it-opgradering har indeholdt mange forskellige elementer: Nyt telefoni-system, nyt server-setup, implementering af fibernetværk. Også Microsoft Office 365 indeholdende mail, OneDrive og nyeste Office har været en del af opgraderingen. Sidst, men ikke mindst er it-sikkerheden blevet oprustet i form af ny central firewall og ny antivirus på alle arbejdsstationer.

Netværkstegning

Et vellykket projekt.

Projektet gik godt, men ikke uden problemstillinger, forklarer Gert Christiansen, der har fungeret som projektleder for samarbejdet. Men takket være grundig forberedelse, et godt samarbejde og teknikere med de rette kompetencer, er alle udfordringer blev løst. Projektet er nu gennemført til alles tilfredshed, og inden for det aftalte budget. Det er gjort i en god ånd og med et oprigtigt ønske fra alle parter om, at projektet skulle være en succes.

Læs om hele forløbet og hvorfor, projektet blev en succes i denne Case-story.

 

Scankab Cables A/S fandt den bedste løsning ved både at forandre og bevare

Scankab

(Foto: Scankab Cables A/S)

Forandring og bevaring var nøgleordene, da virksomheden Scankab Cables A/S fik opgraderet dens it-infrastruktur.

Scankab Cables A/S er en dansk virksomhed, der siden 1992 har leveret kabler og rådgivning om kabler i både ind-og udland. Virksomheden har hovedsæde i Aarup på Fyn og beskæftiger i øjeblikket 35 ansatte.

Virksomheden stod for at skulle opgradere det daværende it-system og kontaktede derfor Infowise. Kravene til det nye system var store – Scankab Cables A/S er inde i en særdeles positiv udvikling, så bøvl med it-systemer er der ikke tid til. Infowise har derfor hjulpet med rådgivning og implementering af en ny it-infrastruktur, der lever op til de store krav. Alle servere er blevet skiftet ud, og der er blevet opgraderet med de nyeste versioner af Windows, SQL og Exchange.

Det gamle system har dog ikke fået lov til at gå på pension endnu. Det er i stedet blevet bevaret, så det kan bruges til nøddrift. En løsning, som Scankab Cables A/S sætter stor pris på – det er vigtigt  for virksomheden stadig at have det gamle system til backup, så der er mulighed for at minimere risikoen for nedetid.

I fællesskab er der fundet frem til en løsning, som begge parter er tilfredse med og kan stå inde for. Vi glæder os til yderligere samarbejde med Scankab Cables A/S i fremtiden.

Læs mere om Scankab Cables A/S her.

Migrering fra Notes til Exchange hos Dairy Fruit

Foto: Flickr

Foto: Flickr

Det handlede om troen på kompetence

da Dairy Fruits valgte at betro Infowise opgaven med at migrere den nuværende Notes løsning til Microsoft Exchange.

Dairy Fruit er en af nordeuropas største virksomheder, som leverer økologiske smagstilsætninger til fødevareindustrien.

Hos Dairy Fruit skulle systemer både skiftes og opgraderes. Det drejede sig om mailsystemet, serverplatformen og det gamle Windows 2003 domæne. Og her kunne Infowise hjælpe.

Den løsning, som infowise anvendte hos Dairy Fruits, er baseret på 2 stk. IBM servere og et IBM SAN. Herpå blev der installeret VMware som virtualiseringsplatform. Her afvikles Windows 2012 serverne, som består af i alt 8 servere med hver deres roller fordelt på de 2 fysiske servere.

En løsning som gør, at driften også kan forblive, selvom én af serverne skulle gå ned.

Som en ekstra sikkerhed er en af de gamle servere blevet genbrugt til backup på en anden lokation i virksomheden. Her er der både etableret backup og Disaster Recovery, så Dairy Fruit hurtigt kan komme i luften igen ved et ”total” nedbrud.

Et stort og kompliceret projekt, som Dairy Fruits havde tillid til, at Infowise kunne hjælpe dem igennem med på grund af deres erfaring og kompetence.

Hos Infowise siger vi tak for tilliden. Vi glæder os til det fremtidige samarbejdet.

 

dairy-fruit_logo

 

 

Opgradering af it-infrastruktur hos Kuma A/S

Kuma vask_4

Kuma A/S fik opgraderet deres it-infrastruktur

Da Kuma A/S skulle have opgraderet deres it-systemer, hjalp infowise. Efter grundigt forarbejde blev der i samarbejde fundet frem til den bedste løsning. 

Kuma A/S er en virksomhed, som producerer helstøbte vaske og bordplader til badeværelser og køkkener. Kuma er markedsledende i Danmark på deres område.

Rådgivning
Infowise er i gang med at opgraderer Kuma’s it-infrastruktur, men forud er der foregået en proces, hvor Kuma, med Infowise som rådgiver, har drøftet fordele og ulemper ved forskellige mulige løsninger.

Selv om Kuma må betegnes som en mindre virksomhed, har den alligevel et ret kompliceret setup, som først rigtig viser sig, når man går et spadestik dybere. Derfor har det været vigtig for Kuma at få et overblik, inden der blev truffet en beslutninger  om løsning og leverandør. I samarbejde med Infowise blev der lavet et beslutningsgrundlag, som Kuma følte sig tryg ved.

Løsningsdesign 
Efter grundige overvejelser, blev det besluttet at vælge en ”hybrid” løsning – en kombination af den traditionelle onsite Microsoft servere og Microsoft Office 365 Cloud. Denne løsning var den bedste for Kuma, da den giver en tryghed ved det velkendte/gennemprøvede. Der er ved denne løsning samtidig også muligheder for at tage nye teknologier i brug.

Kuma har en del specialprogrammer ud over økonomisystemet. Det talte for at have en lokal server setup. Men på den anden side, er Kuma en international virksomhed med egen fabrik i Rumænien, kørende sælgere og et større forhandlernet, hvilket talte for en løsning, som ikke er lokalt baseret. Det tiltalte Kuma at få løftet mail ud i skyen, endvidere kunne de også se muligheden på længere sigt med Lync, Sharepoint og OneDrive for Business. Og da man hos Kuma allerede benyttede Microsoft CRM Cloud, var det meget naturlig, at køre videre ud af denne ”Cloud-vej.”
Det tiltalte endvidere Kuma at abonnere på MS Office kontorprogrammerne via Office 365, for derved at kunne få glæde af den løbende opdatering, og ikke havne i den sædvanlige problematik ”hvornår skal vi opgradere? Og hvad koster det?”

En god proces
Alt i alt har det været en god proces for både Kuma og Infowise. Vi har sammen fundet frem til en løsning, som er gennemarbejdet og grundig beskrevet, som alle parter forstår, og ikke mindst en løsning som Kuma er tryg ved.

Se mere om Kuma her

Kuma logo