Søstrene Grene ringede til Infowise, da de blev ramt af virus

Gert Christiansen
Erhverv Aktuelt Cases Infrastruktur

s_g

En helt almindelig dag i maj mødte medarbejderne hos virksomheden Søstrene Grene ind på hovedkontoret i Aarhus, som de plejer. Der gik dog ikke lang tid, før de opdagede, at der var noget galt.

It-afdelingen hos Søstrene Grene får tilbagemeldinger fra deres medarbejdere om, at systemerne kører langsomt, og flere dokumenter er ikke til at få fat på. Derfor reagerer it-afdelingen hurtigt. De får lukket servere og arbejdsstationer ned.

Hos Søstrene Grene havde man hørt om angreb som Ransomware eller Cryptolocker. Angreb som hurtigt kan kryptere dokumenter og filer, og som efterfølgende kræver en løsesum for at få nøglen til at åbne dem igen.

Det skal understreges at INGEN kan gardere sig 100% imod angreb, derfor skal backup, sikkerhedsprocedure og de relevante tekniske ressourcer være på plads, ellers spiller man hasard med virksomheden ve og vel.

Det var ikke hverdagskost for Søstrene Grene at stå i sådan en situation. Derfor virkede det uoverskueligt. Flere spørgsmål trængte sig på:

  • Hvordan finder vi ud af, hvilke PC’er og servere, der er angrebet?
  • Hvordan stopper vi angrebet, så det ikke bliver værre?
  • Hvordan undgår vi at skulle betale løsesum og alligevel bevare vores dokumenter?

Heldigvis havde it-chefen hos Søstrene Grene været til seminar, hvor Infowise holdt et indlæg omkring it-sikkerhed. Han havde gemt telefonnummeret og efter én opringning rykkede Infowise ud og stod klar til at hjælpe en halv time efter.

Infowise’s konsulent arbejdede fem timer, og herefter var opgaven løst. Søstrene Grene var tilbage i normal drift uden at have mistet data overhovedet og med ganske lidt “nedetid” – for heldigvis havde it-afdelingen styr på backup. Endvidere viste det sig, at det kun var én af de gamle servere der blev ramt, angrebet nåede heldigvis ikke at berøre de nye primære servere.

Søstrene Grene stod tilbage med en følelse af at have været i trygge hænder hos en konsulent med erfaring og kompetence.

Når Infowise får et ”nødopkald” fra en af vores kunder med et akut problem, sætter vi alt ind på at hjælpe med det samme. Vi omprioriterer, sætter de fornødne ressourcer på opgaven og rykker ud. Det er den vigtigst årsag til, at mange af vores kunder har tegnet en beredskabs-aftale med Infowise, det giver sikkerhed for hurtig og kompetent reaktion, når der virkelig er behov for det!

Hvis du ønsker mere information om hvordan vi sikre din virksomhed, så ring eller skriv til Gert Christiansen på 40807035 eller gc@infowise.dk