Kommunikation

Kom hackeren i forkøbet!

Foto: Colourbox

Vi bliver hver eneste dag gjort opmærksomme på, at vi skal have styr på it-sikkerheden. Derfor har vi samlet lidt gode råd, som kan hjælpe med at højne it-sikkerheden.

Hvad kan man gøre?

Der er faktisk kun ganske få ting, du skal gøre for at højne din personlige sikkerhed væsentligt. I det følgende vil vi komme med et bud på, hvordan man undgår at komme galt afsted i internet-junglen.

  1.  Undlad at blande privat-mail og firma-mail. Ud over de alvorlige sikkerhedsmæssige problemer, er der en bunke andre grunde til, at dette er en meget dårlig ide.
  2. Brug aldrig samme password til login på webshops eller lignende, som du bruger til dit mailprogram. Da der desværre er stor risiko for, at de bliver opsnappet, skal disse være forskellige. Mange tror, at man er sikret med et langt og kompliceret password, men det er ikke tilfældet! Hvis dit password falder i de forkerte hænder, er kompleksitet fuldstændig ligegyldig.
  3. Brug 2-faktor login. På it-sprog kaldes det blandt andet for “Multi Factor Autentifikation” (MFA) eller i daglig tale 2-faktor login. Brug det, som minimum, på din private mail. Det er efterhånden meget nemt at konfigurere. Hermed er du sikret, også selvom dit password falder i de forkerte hænder. Denne metode bliver mere og mere almindelig både i virksomheder og på nettet.
  4. Brug en “passwordhusker”, det kan stærkt anbefales. Det er et program, som hjælper dig med at opbevare dine mange password og andre personlige informationer, og som hjælper dig med at logge ind på alle dine sider.
    Når du bruger en “passwordhusker”, gemmes dine login-informationer ikke på dine enheder. Du behøver altså ikke at huske alle dine password, du skal blot huske et ”hoved” password. Dette password kan jo også falde i de forkerte hænder, så derfor er det meget vigtigt, at du aktiverer 2-faktor login på din “passwordhusker”. En passwordhusker er god i tilfælde af, at du mister en enhed, at den går i stykker, eller du får en ny. Vi kan anbefale et produkt der hedder LastPass både til personlig brug og i virksomhedsregi.

Grundlæggende forebyggende foranstaltninger

Der er yderligere en række grundlæggende ting, som skal være i orden:

  • Dine enheder skal altid være opdateret, og du skal bruge et godt antivirusprogram.
  • Tænk dig godt om, når du klikker på en vedhæftet fil og læs evt. advarsler!
  • Send aldrig private informationer som for eksempel brugernavn og password via mail. Hvis de skal sendes, så send brugernavn via mail og password via SMS, send det ikke samlet.
  • Pas på hvis du modtager mail med links, hvor du bliver bedt om at logge ind eller indtaste personlige informationer. Disse mails er tit godt forklædt som værende fra Danske Bank, Post Danmark, Skat eller en anden meget kendt og pålidelig institution. Selv om hackere er blevet dygtige til at efterligne de originale mails, er der som regel altid fejl, eller noget der virker mærkeligt. For eksempel kommer de “rigtige” mails som regel i forbindelse med, at du selv har gjort noget aktivt f.eks. oprettet dig på en webshop eller lignende.
  • Vær omhyggelig med procedurerne for håndtering af betalinger og pengeoverførsler. Hackere kan nemt efterligne direktørens mail (CEO-Fraud).
  • Husk at opdatere genskabelses (recover) mulighederne på din mailkonto, hvis uheldet skulle være ude, er der større chance for at få din konto igen. Hold f.eks. den alternative mailadresse opdateret.
  • Du kan overveje at oprettet en ekstra mailadresse, som kun bruges til login på forskellige hjemmesider. Ikke mange ved det, men i Gmail får man faktisk mulighed for at lave en ekstra mailadresse på den samme konto (xx@googlemail.com)!

Men det vigtigste råd af dem alle: Sørg for at have en god og pålidelig backup både i privat og virksomhed-regi. 

Mange tror fejlagtigt, at man er sikret ved at benytte Google Drev, Dropbox eller et andet dokument-system, som godt nok kopierer dokumenter fra din PC til ”skyen”. Men f.eks. Ransomware krypterer alle dokumenter på din PC, og herefter bliver disse kopieret til ”skyen”, og så er du jo lige vidt.

Selvom sikkerhed er kedelig og uproduktiv, ja så bliver det bare mere og mere vigtig, at vi forholder os kritisk til området både på det personlige plan og i forhold til vores arbejde og vores virksomhed.

Artiklen er skrevet af Gert Christiansen som er partner hos Infowise ApS, og har arbejdet med alle aspekter indenfor it-infrastruktur i en række forskellige virksomheder og sammenhænge.

Infowise hjælper virksomheder med den daglig it-drift, og rådgiver omkring optimale løsninger både hvad angår funktionalitet og økonomi. Vil du vide mere om it generelt eller om it-sikkerhed i særdeleshed, så er du velkommen til at kontakte os.

Kontakt Gert Christiansen på 40807035 eller på gc@infowise.dk, hvis du ønsker et møde eller mere information.

Dofk fik styr på det hele med hjælp fra Infowise og Tele it

dofk-logo

Minimering af kompleksitet og udgifter, tilfredse brugere og den bedst mulige vej fra det gamle til det nye.

Det var de vigtigste fokuspunkter, da brancheorganisationen dofk skulle opgradere dens it-infrastruktur –  Infowise har fungeret som samarbejdspartner gennem hele forløbet.

Der skulle findes den helt rette samarbejdspartner til at opgradere og konsolidere it-området. Det var det vigtigste for dofk – Danmarks organisation for selvstændige frisører og kosmetikere. Derfor faldt valget på Infowise og Tele it. Samarbejdet om dofks it-opgradering har indeholdt mange forskellige elementer: Nyt telefoni-system, nyt server-setup, implementering af fibernetværk. Også Microsoft Office 365 indeholdende mail, OneDrive og nyeste Office har været en del af opgraderingen. Sidst, men ikke mindst er it-sikkerheden blevet oprustet i form af ny central firewall og ny antivirus på alle arbejdsstationer.

Netværkstegning

Et vellykket projekt.

Projektet gik godt, men ikke uden problemstillinger, forklarer Gert Christiansen, der har fungeret som projektleder for samarbejdet. Men takket være grundig forberedelse, et godt samarbejde og teknikere med de rette kompetencer, er alle udfordringer blev løst. Projektet er nu gennemført til alles tilfredshed, og inden for det aftalte budget. Det er gjort i en god ånd og med et oprigtigt ønske fra alle parter om, at projektet skulle være en succes.

Læs om hele forløbet og hvorfor, projektet blev en succes i denne Case-story.

 

Få værdifuld kommunikationsrådgivning

Unified_Desktop

Rådgivning omkring kommunikation.

Ikke to virksomheder er ens, heller ikke, når det kommer til måden at kommunikere på det gælder både internt såvel som eksternt.

Derfor kræver det erfaren og specialiseret rådgivning, når din virksomhed skal fastlægge en strategi for området.

Det kan vi tilbyde hos Infowise. Lad os hjælpe din virksomhed med at finde den mest optimale løsning specifikt efter jeres krav, ønsker og behov. Infowise har inden for området primært fokus på teknologierne fra Microsoft – herunder Lync, Skype og SharePoint.

Men anvender din virksomhed en telefoniløsning fra Avaya kan Infowise også hjælpe med drift og vedligeholdelse af denne. I den sammenhæng har vi indgået et tæt samarbejde med konsulent Søren Farm fra Profied, der har mange års erfaring inden for implementering, drift og vedligeholdelse af Avaya- anlæg. Så kontakt os, og hør mere om fordelene ved at anvende en effektiv kommunikationsplatform i din virksomhed!

Få det maksimale overblik med en it-foranalyse

It-foranalyse fra Infowise.

Står din forsyningsvirksomhed foran at skulle lægge en strategi for den fremtidige it-platform? Så kan det være en god idé at få lavet en it-foranalyse – og det kan Infowise hjælpe med. Vi har et unikt kendskab til forsyningsindustrien, og kan derfor tilbyde en foranalyse som både er grundig og værdifuld. En foranalyse dykker ned i virksomhedens nuværende it-situation, og er med til at afdække præcis hvor, der er forbedringspotentiale. Analysen kan konkret bruges til at dokumentere om sikkerheden er i orden, den kan bruges som grundlag for et udbud, den kan bruges som dokumentation til ledelse/revisor, den kan bruges til optimering og den kan bruges af ledelsen i forbindelse med it-strategiske beslutninger.

En foranalyse indeholder typisk følgende elementer:

  • Gennemgang af nuværende dokumentation og aftaler
  • Gennemgang af teknik; netværk, servere, klienter, backup, print og telefoni
  • Gennemgang af nuværende applikationer og licensforhold
  • Gennemgang af nuværende interne og eksterne opgaver
  • Gennemgang og definition af krav og ønsker til service og supportbehov
  • Gennemgang af virksomhedens nuværende balance mellem økonomi og ydelse

Lad os specialdesigne et forløb, som passer til lige præcis Jeres forsyningsvirksomhed.

Kontakt Senior Partner Karsten Schæfer på ks@infowise.dk eller mobil: 71722070

Microsoft Lync bliver til “Skype for business”!

Skype_Lync

Spændende nyhed fra Microsoft, som vi her viderebringer i danske oversættelse:

“I første halvdel af 2015 vil Lync blive Skype for Business, med en ny brugeroplevelse, ny server udgivelse, og opdateringer til tjenesten i Office 365. Skype for Business drager fordel af styrkerne ved begge produkter. Slutbrugerne får en velkendt Skype oplevelse, der er så lige så nem at bruge på arbejdet, som det er hjemme. Virksomheder opnår forbindelse ind i et netværk med flere hundrede millioner Skype-brugere over hele verden. Og kan samtidig levere sikre, pålidelige, højkvalitets kommunikation til deres organisationer.

Denne udgivelse starter en kaskade af nye funktioner, der vil blive leveret i løbet af de næste 12-18 måneder – innovationer som Broadcast Meetings til store præsentationer, IM og MeetNow i Office Grupper, oversættelsesservice og Enterprise telefoni i Office 365. Rebrandingen og de nye kundeoplevelser bliver annonceret nu for at opbygge en forventning og give kunderne tid til at lære om de nye muligheder og planlægge implementering. Denne meddelelse giver også partnere, mulighed for at opbygge ydelser omkring disse nye muligheder.”

Hos Infowise bruger vi både Lync og Skype sammen med Office 365, så vi kan give vores kunder kvalificeret rådgivning.

Det bliver spændende at følge udviklingen på området, og vi glæder os til at hjælpe vores kunder med at vurdere og implementere de nye mulighederne.

Migrering fra Notes til Exchange hos Dairy Fruit

Foto: Flickr

Foto: Flickr

Det handlede om troen på kompetence

da Dairy Fruits valgte at betro Infowise opgaven med at migrere den nuværende Notes løsning til Microsoft Exchange.

Dairy Fruit er en af nordeuropas største virksomheder, som leverer økologiske smagstilsætninger til fødevareindustrien.

Hos Dairy Fruit skulle systemer både skiftes og opgraderes. Det drejede sig om mailsystemet, serverplatformen og det gamle Windows 2003 domæne. Og her kunne Infowise hjælpe.

Den løsning, som infowise anvendte hos Dairy Fruits, er baseret på 2 stk. IBM servere og et IBM SAN. Herpå blev der installeret VMware som virtualiseringsplatform. Her afvikles Windows 2012 serverne, som består af i alt 8 servere med hver deres roller fordelt på de 2 fysiske servere.

En løsning som gør, at driften også kan forblive, selvom én af serverne skulle gå ned.

Som en ekstra sikkerhed er en af de gamle servere blevet genbrugt til backup på en anden lokation i virksomheden. Her er der både etableret backup og Disaster Recovery, så Dairy Fruit hurtigt kan komme i luften igen ved et ”total” nedbrud.

Et stort og kompliceret projekt, som Dairy Fruits havde tillid til, at Infowise kunne hjælpe dem igennem med på grund af deres erfaring og kompetence.

Hos Infowise siger vi tak for tilliden. Vi glæder os til det fremtidige samarbejdet.

 

dairy-fruit_logo