Information

Persondatabrunch

persondataloven

Persondataloven – har du styr på den?

Allerede d. 25. maj 2018 træder den nye persondataloven i kraft. Det er et vigtigt emne, som din virksomhed er nødsaget til at forholde sig til. Vi vil gerne hjælpe jer på vej.

Infowise inviterer derfor til et gratis seminar (og brunch) i vores smukke lokaler på Hollufgård. Tag med, og få et overblik over den nye lov og hvordan cloud-teknologier er med til at gøre det hele meget lettere.

Seminaret afholdes d. 27. februar fra kl. 8.30 – 11.30.

Agenda:

  • Brunch
  • Introduktion
  • GDPR og din virksomhed
  • Cloud i virksomheden
  • Overblik og demo af Office 365
  • Spørgerunde og afslutning

Hvis du ønsker at tilmelde dig, bedes du sende en mail til Bjarne på bsb@infowise.dk – herefter sender vi en bekræftelse, samt yderligere information.

Vi glæder os til at se dig!

Er du forberedt på den nye persondataforordning?

De nye regler om behandling af persondata træder i kræft d. 25. maj 2018

…og vores løsningsarkitekt Gert afholder i den anledning flere kurser henover foråret.

Her vil han give en overskuelig præsentation af den nye lovgivning, og hvad den betyder for netop din virksomhed. Gerts undervisning er tilrettelagt således at det er let at forstå og ikke alt for teknisk.

Kurset afholdes på Tietgen Kompetencecenter og du kan læse mere lige her.

Infowise deltager på FDA messen d. 3-4 november

FDA (Forenede Danske Antenneanlæg) afholder messe på Hotel Scandic i Kolding fredag d. 3 og lørdag d. 4 november.

Infowise deltager på dette års FDA messe, hvor vores hovedbudskab vil være “Bevar den selvstændig antenneforening”.
Infowise vil på messen vise muligheder fra bla. Harmonic, Lenovo, Cisco.
Lørdag d. 4 november kl. 14.30 holder Infowise seminar med budskabet “Bevar antenneforeningen – internettet er løsningen”.

Har du lyst til at deltage, kontakt da Infowise så er entreen gratis.
Tilbuddet gælder for både FDAs medlemmer, ikke-medlemmer og for branchens aktører.

Kig ind på stand 24 og få en uforpligtende snak omkring fremtiden for din fællesantenneforening.

Vel mødt!

 

FDA messen invitation – Klik på linket for nærmere information

Invitation til besøgende på FDA Messen 2017

Formål med FDA Messen:
Formålet med FDA Messen er, at det skal være stedet, hvor antenneanlæggenes bestyrelsesmedlemmer kan:
·         møde deres nuværende leverandører og se og høre deres nyheder
·         møde andre leverandører og se og høre om deres nyheder
·         møde andre antenneanlægs bestyrelsesmedlemmer og udveksle erfaringer.
FDA Messen sætter fokus på faglighed, kombineret med flotte udstillingsarealer med sidste nyt fra
branchens mange aktører, både leverandører, distributører, programudbydere, tekniske virksomheder, brancheorganisationer og mange flere.

Kom hackeren i forkøbet!

Foto: Colourbox

Vi bliver hver eneste dag gjort opmærksomme på, at vi skal have styr på it-sikkerheden. Derfor har vi samlet lidt gode råd, som kan hjælpe med at højne it-sikkerheden.

Hvad kan man gøre?

Der er faktisk kun ganske få ting, du skal gøre for at højne din personlige sikkerhed væsentligt. I det følgende vil vi komme med et bud på, hvordan man undgår at komme galt afsted i internet-junglen.

  1.  Undlad at blande privat-mail og firma-mail. Ud over de alvorlige sikkerhedsmæssige problemer, er der en bunke andre grunde til, at dette er en meget dårlig ide.
  2. Brug aldrig samme password til login på webshops eller lignende, som du bruger til dit mailprogram. Da der desværre er stor risiko for, at de bliver opsnappet, skal disse være forskellige. Mange tror, at man er sikret med et langt og kompliceret password, men det er ikke tilfældet! Hvis dit password falder i de forkerte hænder, er kompleksitet fuldstændig ligegyldig.
  3. Brug 2-faktor login. På it-sprog kaldes det blandt andet for “Multi Factor Autentifikation” (MFA) eller i daglig tale 2-faktor login. Brug det, som minimum, på din private mail. Det er efterhånden meget nemt at konfigurere. Hermed er du sikret, også selvom dit password falder i de forkerte hænder. Denne metode bliver mere og mere almindelig både i virksomheder og på nettet.
  4. Brug en “passwordhusker”, det kan stærkt anbefales. Det er et program, som hjælper dig med at opbevare dine mange password og andre personlige informationer, og som hjælper dig med at logge ind på alle dine sider.
    Når du bruger en “passwordhusker”, gemmes dine login-informationer ikke på dine enheder. Du behøver altså ikke at huske alle dine password, du skal blot huske et ”hoved” password. Dette password kan jo også falde i de forkerte hænder, så derfor er det meget vigtigt, at du aktiverer 2-faktor login på din “passwordhusker”. En passwordhusker er god i tilfælde af, at du mister en enhed, at den går i stykker, eller du får en ny. Vi kan anbefale et produkt der hedder LastPass både til personlig brug og i virksomhedsregi.

Grundlæggende forebyggende foranstaltninger

Der er yderligere en række grundlæggende ting, som skal være i orden:

  • Dine enheder skal altid være opdateret, og du skal bruge et godt antivirusprogram.
  • Tænk dig godt om, når du klikker på en vedhæftet fil og læs evt. advarsler!
  • Send aldrig private informationer som for eksempel brugernavn og password via mail. Hvis de skal sendes, så send brugernavn via mail og password via SMS, send det ikke samlet.
  • Pas på hvis du modtager mail med links, hvor du bliver bedt om at logge ind eller indtaste personlige informationer. Disse mails er tit godt forklædt som værende fra Danske Bank, Post Danmark, Skat eller en anden meget kendt og pålidelig institution. Selv om hackere er blevet dygtige til at efterligne de originale mails, er der som regel altid fejl, eller noget der virker mærkeligt. For eksempel kommer de “rigtige” mails som regel i forbindelse med, at du selv har gjort noget aktivt f.eks. oprettet dig på en webshop eller lignende.
  • Vær omhyggelig med procedurerne for håndtering af betalinger og pengeoverførsler. Hackere kan nemt efterligne direktørens mail (CEO-Fraud).
  • Husk at opdatere genskabelses (recover) mulighederne på din mailkonto, hvis uheldet skulle være ude, er der større chance for at få din konto igen. Hold f.eks. den alternative mailadresse opdateret.
  • Du kan overveje at oprettet en ekstra mailadresse, som kun bruges til login på forskellige hjemmesider. Ikke mange ved det, men i Gmail får man faktisk mulighed for at lave en ekstra mailadresse på den samme konto (xx@googlemail.com)!

Men det vigtigste råd af dem alle: Sørg for at have en god og pålidelig backup både i privat og virksomhed-regi. 

Mange tror fejlagtigt, at man er sikret ved at benytte Google Drev, Dropbox eller et andet dokument-system, som godt nok kopierer dokumenter fra din PC til ”skyen”. Men f.eks. Ransomware krypterer alle dokumenter på din PC, og herefter bliver disse kopieret til ”skyen”, og så er du jo lige vidt.

Selvom sikkerhed er kedelig og uproduktiv, ja så bliver det bare mere og mere vigtig, at vi forholder os kritisk til området både på det personlige plan og i forhold til vores arbejde og vores virksomhed.

Artiklen er skrevet af Gert Christiansen som er partner hos Infowise ApS, og har arbejdet med alle aspekter indenfor it-infrastruktur i en række forskellige virksomheder og sammenhænge.

Infowise hjælper virksomheder med den daglig it-drift, og rådgiver omkring optimale løsninger både hvad angår funktionalitet og økonomi. Vil du vide mere om it generelt eller om it-sikkerhed i særdeleshed, så er du velkommen til at kontakte os.

Kontakt Gert Christiansen på 40807035 eller på gc@infowise.dk, hvis du ønsker et møde eller mere information.

Spændende nyheder i Microsoft Office 365

O365freeTrail

Nu begynder Office 365 at tage form og skabe ekstra værdi for virksomheder

Her beskrives kort 2 nye spændende muligheder.

Direkte login på Windows 10 med din Office 365 konto

Det er nu muligt at logge direkte på Windows 10 med din Office 365 konto.

Ikke til en server som står i virksomheden, og ikke lokalt på maskinen. Herved behøver man ikke en lokal server, men beholder alligevel kontrollen over den laptop og den bruger, der logger ind.

Når du logger direkte ind på Office 365 fra din arbejdsstation, er du sikkerheds-godkendt til at få adgang til alle Office 365 tjenester: Office, Sharepoint, Mail, Onedrive, Skype osv. – og derfor skal du ikke logge ind igen, og det er både en lettelse og en tidsbesparelse.

Nyt og mere brugervenlig interface til Sharepoint i Office 365.

Mange virksomheder har ikke taget springet til at benytte Office 365 Sharepoint i stedet for den traditionelle fil-server, og “hånden på hjertet”, det har været forståeligt!

Sharepoint har et meget primitivt og kedeligt bruger-interface uden de mest basale funktioner, som man er vant til fra Windows. Så basale funktioner, som at kopiere, flytte eller omdøbe dokumenter, var meget besværligt.

Det bliver der nu heldigvis rettet op på af Microsoft. Det nye interface er ude i test, og det ser meget lovende ud. Det giver umiddelbart de funktioner, vi har savnet, og som vi kender fra den almindelige stifinder og ikke mindst fra Microsoft’s egen OneDrive og fra Google Drev.

Konklusion

Ovenstående to “nye” funktioner betyder, at virksomheder nu for alvor skal overveje at gå fuldt ind i Office 365 verdenen.

Ønsker man at gå denne vej, gælder det om at få lagt en plan for flytning af dokumenter fra den gamle filserver til Sharepoint. Det er vigtigt at pointere, at Sharepoint rummer mange flere muligheder end blot dokument-opbevaring, og disse muligheder kan virksomhederne med fordel begynde at udnytte, for at kunne optimere arbejdsgangene i virksomheden.

Kontakt Gert Christiansen på 40807035 eller på gc@infowise.dk, hvis du ønsker at drøfte mulighederne med Office 365 i din virksomhed.

Provas fik bedre overblik og konkrete Quick Wins

Banner til Provas Casestory

Bedre overblik og konkrete Quick Wins hos Forsyningsvirksomheden Provas

Forsyningsvirksomheden Provas har siden 2010 sørget for, at borgerne i Haderslev Kommune har rent vand i hanerne, skyl i toilettet og styr på affaldet. Nu har Provas også sørget for, at der er tjek på data med hjælp og sparring fra Infowise. Samarbejdet har skabt et godt overblik over den nuværende it-situation og givet Provas konkrete værktøjer at arbejde videre med.

OIO-reolen og workshops som værktøjer

OIO reol

(Grafik: DDV – Det Digitale Vandselskab)

I samarbejdet er der blevet taget udgangspunkt i den vejledning og de begreber, som anvendes af DDV – Det Digitale Vandselskab. DDV er et projekt under DANVA – Dansk Vand- og Spildevandsforening. OIO står for Offentlig IT Online, og reolen er en rammemodel, der kan bruges til at digitalisere data og opbygge en overskuelig it-arkitektur.

Bedre overblik og tilfredse medarbejdere

Samarbejdet har både gavnet Provas’ data-strategi og medført nogle konkrete muligheder for forbedringer. Der er blevet sat gang i en proces, hvor Provas kan håndtere de forskellige quick wins ét skridt ad gangen, og på den måde tage bedre beslutninger fremadrettet.

Læs hele hele historien om hvordan Provas fik et bedre overblik med hjælp fra Infowise her.

Er din virksomhed beskyttet i mod virus?

Virus Trojan Spyware Signpost Showing Internet Or Computer Threa

Foto: Colourbox

PC-sikkerhed er et emne, der endnu engang er på dagsordenen

Få overblikket over de forskellige trusler her:

En nylig undersøgelse lavet af  Komputer for Alle, viser, at kun 56,8 procent af danskerne beskytter deres PC mod andet end virusangreb. Det er en begyndelse, men tallet er langt fra højt nok, særligt hvis man ser på antallet af forskellige angrebstyper, der fyger rundt på internettet netop nu. Få overblikket over de forskellige trusler, og hvordan de kan bekæmpes, her.

Ransomware

Denne type trussel kan sjældent fanges af almindelige antivirus-programmer, og derfor er den særligt lumsk. Et angreb foregår typisk ved, at hackere skaffer sig adgang til eksempelvis virksomheder eller myndigheders IT-systemer og fastlåser filer og andet data. Offeret for angrebet kan først få adgang til dem igen ved at betale en løsesum. Det samme kan ske for privatpersoner. For virksomheder og myndigheder kan det være ekstra farligt at blive udsat for angreb med ransomware, fordi det tit er umuligt at genskabe tabt data. Derfor er det vigtigt at beskytte sig ordentligt mod disse angreb – antivirusprogrammer er ikke altid nok. En måde at beskytte sig på er ved at lave en grundig og løbende ekstern backup, så man er sikker på, at man altid kan genskabe data. Derudover kan det være en god idé at have et ordentligt mailscanningssystem, som kan opfange udefrakommende virus, der bliver sendt via email, som ransomware ofte gør.

Spyware

Spyware er en samlet betegnelse for forskelligt farligt software, der uden din accept overvåger og opfanger din online færden. Spyware kan for eksempel opsnappe dine kreditkortoplysninger og sende dem videre til tredjepart uden godkendelse. Spyware kan også være i form af pop-up reklamer eller cookie-tracking, hvilket dog oftere kaldes adware, og ikke har ulovlige hensigter. Man kan undgå spyware ved at installere anti-spywareværktøjer. Internetbrowseren Internet Explorer er særligt sårbar i forhold til spyware, så det kan også være en god idé at vælge en mere sikker browser, eksempelvis Google Chrome eller Firefox.

Phising

Phising opstår, når hackere forsøger at narre følsomme oplysninger ud af brugeren, for eksempel via falske emails, der inficeret med virus. Et eksempel på phising kan være et falsk anti-virusprogram, der kræver dine kontooplysninger for at kunne beskytte din computer. Vær derfor opmærksom, når mistænksomme e-mails eller softwareprogrammer beder dig om private oplysninger, eksempelvis kontooplysninger.

Orme og trojanske heste

Orme og trojanske heste er to meget udbredte virustyper. Orme er kendetegnet ved at kopiere sig selv og sprede sig fra for eksempel computer til computer. Et virusangreb fra en orm eller en trojansk hest mærkes ofte ved, at computeren bliver langsom og at visse programmer ikke længere fungerer. Angreb fra en trojansk hest kan snige sig ind på din computer via andre programmer og skade din computer. Det er vigtigt, at du downloader et antivirus-program, der kan bekæmpe både trojanske heste og orme og at du samtidig sørger for at have en firewall installeret, der kan blokere for udefrakommende vira.

Nyt år med nye opgaver

Vector 2015 Happy New Year background

Kære Forsyning,

2014 er snart forbi, og det har været et år fyldt med opgaver.

Flere forsyninger er begyndt at kigge indad i de interne processer. På den måde kan man måske opdage mulige områder at effektivisere på, og på den måde spare penge. De mange og stadigt øgede krav om kommunikation til offentlige myndigheder og samarbejdspartnere kræver også, at forsyningens organisation bryder siloerne ned og begynder at arbejde sammen i processer, der går på kryds og tværs.

Det kræver en ekstra indsats fra alle, for alle afdelinger har andel i den dobbelte opgave, det er, både at understøtte og servicere resten af organisationen, samtidig med at være drivende og koordinerende i større tværgående processer. For medarbejderne kan det være et paradigmeskifte at slå siloens trygge vægge ned og blive mere specialiserede i en måske lidt mindre del af en tværgående proces, hvor alle medarbejdere fungere som individuelle led i én lang kæde.

Fordelen ved at benytte tværgående processer er, at data oprettes der, hvor data opstår – så sikrer organisationens godkendelsesflow og arbejdsflow, at hele organisationen er opdateret med de rette data. På den måde kan man sikre, at forsyningen kan rapportere mere valide data hurtigere end ellers.

Det gælder om at tænke sig om og få sammensat den rette it-platform til at skabe sammenhæng mellem forskellige processer.  Infowise, der har speciale i forsyninger,  har været på denne rejse tidligere, og vil derfor gerne tilbyde forsyninger hjælp til at finde vej. Guide gennem de eksisterende processer, og hænge disse op i en tværgående proces, samt at rådgive omkring sammenhæng mellem forretning og it-systemer.

Find de korrekte data til dine rapporter

”God Business Intelligence handler ikke om it, det handler om de data, det kan fodres med, og de folk, som hiver rapporterne ud.”

Sådan udtalte Janus Mens fra revisionsfirmaet PWC til en artikel i Børsen i 2010. Selvom det er nogle år siden, er pointen stadig mere aktuel end nogensinde før. Vi ser, hvordan kravene til data-rapportering stiger år efter år – nye costdrivere, nye benchmarks nye KPI’er, nye rapporter – kort sagt: det handler om data.

Og netop data var det helt store emne på DANVA – Dansk Vand- og Spildevandsforenings seneste Økonomiforum den 23.- 24. oktober i Skanderborg. Her var Infowise inviteret til at holde oplæg omkring erfaringer og muligheder inden for Business Intelligence og Masterdata til forsyningsindustrien. Infowise’s Senior Partner Karsten Schæfer fortalte her, hvordan en forsyningsvirksomhed først og fremmest skal kigge indad, når de starter en proces op omkring Business Intelligence. Det handler om at træffe et bevidst valg om, hvordan data og rapportering skal struktureres fremadrettet, lød budskabet her fra Infowise.

Hvilke personer går rundt med god viden? Hvilke systemer indeholder vigtige data og ikke mindst – hvilken kvalitet har data? Det er fuldstændig afgørende spørgsmål, når det handler om Business Intelligence. Derfor mener Infowise, at det betaler sig at bruge tid på at få kvalitetstjekket data. Jo bedre forberedt og involveret en forsyningsvirksomhed er i egne data, jo mindre vil risikoen være for, at en kommende Business Intelligence-løsning sander til og ikke vil blive benyttet som tiltænkt.

Hos Infowise kan vi hjælpe din forsyningsvirksomhed til at træffe de rette valg omkring Masterdata, og derved undgå uhensigtsmæssige løsninger. Lad os derfor starte en dialog om din virksomheds forsyningsbehov.

Kontakt Senior Partner Karsten Schæfer på ks@infowise.dk  eller mobil: 71722070

 

1 2